Veelgestelde vragen
Wat wordt er van mij verwacht als ik eenmaal geregistreerd ben?
Registratie is een moment op je professionaliseringsweg (zie de afbeelding hieronder) waarop je als lerarenopleider laat zien dat je je wilt en kunt verhouden tot de beroepsstandaard en je je verder zal ontwikkelen als lerarenopleider. Ontwikkelen Ben je eenmaal geregistreerd als lerarenopleider, dan wordt er van je verwacht dat je je (ook) na je registratie verdiept in actuele ontwikkelingen en je op zoek gaat naar antwoorden op je eigen leervragen. Je doet dit in aansluiting met de ontwikkelthema’s die je bij je registratie hebt genoteerd en de professionaliseringsthema’s in je eigen organisatie. Ervan uitgaande dat dit hoort bij het dagelijks werk van een onderwijsprofessional, doe je voor (behoud van) registratie dus eigenlijk niets extra’s.
Prolongatie Registratie, je PR-moment
Het enige is dat je na 4 jaar voor jezelf en anderen inzichtelijk maakt wat je in de afgelopen jaren hebt gedaan, wat daarvan de invloed is op je handelen als lerarenopleider en welke (nieuwe) ontwikkelthema’s daaruit voortvloeien. Dit noemen we de Prolongatie Registratie (PR). De procedure en criteria voor het PR-moment zijn vernieuwd en ontworpen met een resonansgroep uit het werkveld. Dit ontwerp zijn we nu met pilotgroepen aan het testen. We streven ernaar de Prolongatieprocedure aan het eind van 2017 vast te stellen. professionaliseringswegWat is het verschil tussen lerarenopleider, instituutsopleider en schoolopleider?
De term ‘lerarenopleider’ wordt binnen het BRLO breed gebruikt: lerarenopleiders zijn werkzaam bij of ten behoeve van instituten of scholen waar (aanstaande) leraren opgeleid worden. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak. ‘Lerarenopleider’ is dus de overkoepelende term waarmee we onze gehele doelgroep duiden. Binnen deze doelgroep onderscheiden we twee hoofdgroepen: lerarenopleiders die werken bij een instituut (instituutsopleiders) en lerarenopleiders die werken bij een school (schoolopleiders).
Rollenportfolio ADEF en BRLO-terminologie
In het rollenportfolio van de ADEF (2013) worden verschillende rollen binnen Opleiden in de School beschreven en gelabeld. Binnen het BRLO definiëren we de termen ‘schoolopleider’ en ‘instituutsopleider’ breder dan in het ADEF-document. We begrijpen dat dit in het werkveld soms verwarring geeft. Vandaar een overzicht van de BRLO-terminologie in relatie tot het rollenportfolio van de ADEF.
Overkoepelende term: Lerarenopleider
Lerarenopleiders zijn werkzaam bij of ten behoeve van instituten of scholen waar (aanstaande) leraren opgeleid worden. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak.
Instituutsopleider
Instituutsopleiders leiden (aanstaande) leraren op binnen de context van een opleidingsinstituut waar (aanstaande) leraren opgeleid worden. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak. De betrokkenen die in het rollenportfolio van de ADEF in hoofdstuk 5 ‘Activiteiten vanuit de lerarenopleidingen’ genoemd worden, spreekt het BRLO aan met ‘instituutsopleider’ indien hun werkzaamheden overeenstemmen met de beschrijving in de beroepsstandaard.
Schoolopleider
Schoolopleiders leiden (aanstaande) leraren op binnen de context van een school die het samen opleiden in het integraal personeelsbeleid heeft opgenomen. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak. De betrokkenen die in het rollenportfolio van de ADEF in hoofdstuk 4 ‘Activiteiten vo-partnerschool niet direct-werkplekgerelateerd’ genoemd worden, spreekt het BRLO aan met ‘schoolopleider’ indien hun werkzaamheden overeenstemmen met de beschrijving in de beroepsstandaard.
Een werkplekbegeleider, zoals genoemd in hoofdstuk 3 van het rollenportfolio van de ADEF ‘Begeleiding van de student direct-werkgerelateerd’ kan zich als schoolopleider registreren als zijn/haar taak breder is dan uitsluitend de directe begeleiding. De invulling van de rol van werkplekbegeleider is per opleiding sterk verschillend. We zijn hierover in gesprek met opleidingsscholen (vooral binnen het mbo). Aan de hand van de beroepsstandaard kan bepaald worden of de werkplekbegeleider inderdaad handelt als een schoolopleider zoals binnen het BRLO geformuleerd en zich zodoende in het beroepsregister voor lerarenopleiders kan registreren.Wat kost registratie?
De kosten van de registratie zijn afhankelijk van het gekozen registratietraject. Een registratietraject bestaat uit een registratieroute (wat je doet om tot een registratieaanvraag te komen), een registratieaanvraag (het document dat je ter beoordeling aanbiedt) en de beoordeling.
Voor de beoordeling brengen we een basistarief van €150 euro per registratie in rekening, aangevuld met de beoordelaarskosten. Dat komt op een bedrag tussen €150 en €800. (zie Brochure Registratieprocedure, p. 10-11).
Aanvullend kunnen er kosten verbonden zijn aan de registratieroute die het instituut of de school die het registratietraject organiseert in rekening brengt. Wanneer je als lerarenopleider zelfstandig een registratieaanvraag doet, kun je deelnemen aan een start- en terugkombijeenkomst van Velon-BRLO. De link geeft je ook informatie over inhoud en kosten.
Na 4 jaar is het tijd om je registratie te prolongeren (=herregistratie). Dit is onderdeel van het doorontwikkelproject dat door OCW wordt gesubsidieerd. Tijdens de projectperiode wordt bekeken welk tarief we na de projectperiode (vanaf 2019) moeten hanteren om kostendekkend te zijn. Hierover volgt tijdig meer informatie. Zolang hierover geen besluiten zijn genomen, geldt voor de herregistratie de huidige procedure herregistratie.
Aanvullend kun je lid worden van Velon, de beroepsvereniging van lerarenopleiders. Lidmaatschap is niet verplicht voor je registratie, maar levert wel mogelijkheden op tot uitwisseling met collega’s en verdere professionalisering. Hiervoor betaal je contributie. Meer informatie over het Velon-lidmaatschap vind je op de Velon-website.
Voor erkenning van beoordelaars en/of een opleidingseigen document voor registratieaanvraag berekenen we tijdens de projectperiode geen kosten (zie Brochure Registratieprocedure p.23-24).Kan ik zelf een registratietraject organiseren?
Jazeker!
Registratieprocedure
In de brochure Registratieprocedure staat beschreven welke criteria gesteld worden en welke keuzes gemaakt kunnen worden. Als je een registratietraject opzet, kies je voor een registratieroute (hoe wordt gewerkt aan een registratieaanvraag) een registratieaanvraag (het document dat wordt ingeleverd) een beoordelingswijze (door Velon of zelf georganiseerd)
Valideringsvragen en beoordeling
De valideringsvragen uit de registratieprocedure zijn de kern van de registratieprocedure. Met beantwoording van de valideringsvragen laat de lerarenopleider zien dat hij/zij zich wil en kan verhouden tot de beroepsstandaard en dat hij/zij zich daar verder op gaat ontwikkelen. Dit wordt beoordeeld aan de hand van het beoordelingsformulier.
Suggesties
Op de website staan suggesties voor het werken aan de valideringsvragen. Aan de hand hiervan kunnen groepen ook zelf aan de slag. Wil je weten wie al ervaring heeft met het organiseren van trajecten? Kijk dan op in het overzicht van lopende registratietrajecten. Uiteraard kun je ook informatie vragen bij één van onze adviseurs. Zij zijn bereikbaar via info@BRLO.nl of het contactformulier op de website.Ik ben een paar jaar geleden begonnen met een registratietraject, maar heb dat door omstandigheden niet kunnen afmaken. Kan ik daar nu mee verder?
De afgelopen 2 jaar is er gewerkt aan de doorontwikkeling van de beroepsregistratie. Hierdoor is de registratieprocedure sterk gewijzigd. De onderdelen die je eerder hebt uitgewerkt, kun je zeker gebruiken bij de onderbouwing van je registratieaanvraag (voorheen portfolio). Je moet echter wel het nieuwe formulier gebruiken. Op de website vind je onder het kopje Registratie alle benodigde informatie.
Je kunt je registratieaanvraag individueel afronden en indienen, maar we zien zeker meerwaarde van een gezamenlijk traject. Op diverse opleidingsinstituten en -scholen zijn hiertoe verschillende initiatieven. Je kunt contact opnemen binnen je eigen organisatie om te kijken wat er mogelijk is. Voor lerarenopleiders (school en instituut) die hun registratie individueel doen, biedt Velon een start- en terugkombijeenkomst. Daar wordt de registratieprocedure en beroepsstandaard besproken en heb je gelegenheid kennis te maken en uit te wisselen met andere registratiekandidaten. De eerstvolgende startbijeenkomst is gepland in april. Als je wilt, kun je je hiervoor opgeven.Ben ik registreerbaar als lerarenopleider?
Deze vraag ontvangen we vooral van: relatief nieuwe lerarenopleiders; lerarenopleiders die zijn doorgestroomd naar een meer onderzoekende of coördinerende functie; onderwijsadviseurs die geen aanstelling hebben bij een instituut of opleidingsschool. Er zijn twee basiscriteria voor registratie:
Je hebt een onderwijsbewijs. Een lerarenopleider is immers ‘leraar van leraren’ en daarmee dus in ieder geval een leraar. Als onderwijsbewijs geldt een diploma van een lerarenopleiding, registratie in het lerarenregister of een BKO- of BDB-certificaat. Voor eerste of tweedegraads lerarenopleiders zonder lesbevoegdheid, BKO of BDB, geldt vooralsnog de onderwijsaanstelling van het instituut als onderwijsbewijs. Je hebt voldoende werkomvang en ervaring om je werkzaamheden te kunnen relateren aan de beroepsstandaard. Dit verwijst naar de woorden ‘substantieel en structureel’ uit de gehanteerde definitie. De beroepsstandaard is geschreven op gemiddeld ervaren niveau. Aan de hand van de vragenlijst bekwaamheidsgebieden kun je voor jezelf een inschatting maken of je hier al aan voldoet. Het gaat hierbij om een reflectie op ‘werkelijk handelen’, niet een omschrijving van ‘wenselijk handelen’. Als definitie van lerarenopleider is geformuleerd: Lerarenopleiders zijn werkzaam bij of ten behoeve van instituten of scholen waar (aanstaande) leraren opgeleid worden. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak.
Dit is een brede definitie. De cruciale vraag is: vind je jezelf een lerarenopleider in de zin van de beroepsstandaard? Met andere woorden: wil en kun je je aan de beroepsstandaard committeren, je handelen aan de beroepsstandaard relateren en je ontwikkelthema’s aan de hand van de beroepsstandaard formuleren? Als het antwoord op deze vragen ‘ja’ is, kun je dat zichtbaar maken in een registratieaanvraag.
Het is belangrijk om te benadrukken dat het niet alleen gaat om het opleiden en begeleiden van aanstaande leraren. Ook als je een substantiële en structurele rol hebt in het opleiden en begeleiden van (collega-)leraren, behoor je in principe tot de beroepsgroep van lerarenopleiders).Wat is het verschil tussen het Velon-register en het Beroepsregister Lerarenopleiders (BRLO)?
Beide registers zijn in principe hetzelfde. Het Beroepsregister Lerarenopleiders (BRLO) is de voortzetting van het Velon-register. Bij de start van het doorontwikkelproject (april 2014) hebben we gekozen om expliciet over het BEROEPSregister te spreken, omdat je je als lerarenopleider verbindt met de beroepsgroep. De kwaliteit van de beroepsgroep is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van lerarenopleiders, opleidingsinstituten, opleidingsscholen en vertegenwoordigende organisaties. Velon heeft een faciliterende, stimulerende taak. Vanuit deze optiek hebben we de registratieprocedure sterker gericht op het werkveld.
Lidmaatschap van de Velon is geen voorwaarde meer voor registratie. Wel kun je bij registratie korting krijgen op het eerste jaar lidmaatschap. Je krijgt dan het Tijdschrift voor Lerarenopleiders, kunt deelnemen aan themagroepen en kunt voor een ledentarief deelnemen aan activiteiten. Beroepsregistratie valt binnen de beroepsgroepvertegenwoordigende rol van de Velon.Als ik me aanmeld voor registratie en mijn gegevens doorgeef, word ik dan meteen opgenomen in het Beroepsregister Lerarenopleiders?
Nee, aanmelden voor registratie is niet hetzelfde als registreren. Via de knop ‘Aanmelden registratie’ maak je kenbaar dat je je wilt registreren. De criteria en procedure voor de beroepsregistratie zijn beschreven in de brochure Registratieprocedure.Wat is de taak van manager/leidinggevende bij de registratie?
Verschillende niveaus
Managers en leidinggevenden zijn er op verschillende niveaus. Wie binnen de eigen organisatie welke taak heeft met betrekking tot de registratie, is afhankelijk van de grootte en inrichting van de organisatie. In veel gevallen is een Algemeen Directeur van de lerarenopleidingen betrokken voor de beleidslijnen. Een HRM-manager en directeuren/leidinggevenden/teamleiders van een opleiding of opleidingsschool zorgen voor een verdere uitwerking. Faciliteren en stimuleren De manager/leidinggevende heeft in eerste instantie een stimulerende, faciliterende rol. Lerarenopleiders krijgen de ruimte en mogelijkheden om met elkaar in gesprek te gaan over het beroep en te reflecteren op hun handelen.
Uitvoering beroepsregistratie binnen organisatie
De manager/leidinggevende heeft zicht op de mogelijkheden van de registratie en spreekt zich uit over de rol die beroepsregistratie heeft of gaat krijgen binnen de organisatie (zie de geformuleerde 6 fasen bij Inventarisate opleidingsinstituten en -scholen). Hij/zij zorgt ervoor dat registratie binnen de organisatie kan worden uitgevoerd, bijvoorbeeld door:- het benoemen van een BRLO-contactpersoon;
- het opzetten van een eigen beoordelaarsgroep;
- het organiseren van een samenwerking met andere instituten en scholen.
Met de accordering van de contractuele gegevens (werkzaamheden en werkomvang) geeft de leidinggevende aan dat de betreffende lerarenopleider inderdaad werkzaam is bij de organisatie. In het tweede deel, de echtheidsverklaring, geeft de leidinggevende aan of de registratieaanvraag inhoudelijk besproken is met de lerarenopleider. We stimuleren dat aanvragers hun aanvraag met hun leidinggevende bespreken. Dit is inhoudelijk van toegevoegde waarde en kan het beoordelingsgesprek vervangen. De leidinggevende doet geen beoordeling in het kader van de registratie. De leidinggevende geeft met ondertekening aan dat de registratieaanvraag hoort bij de betrokken lerarenopleider.